Tisztelt vásárlóink!

A webshopon lévő árak csak a webshopos vásárlás esetén érvényesek!

Regisztráljon díjtalanul a webshopunkba, és 10% kedvezménynel tud azonnal vásárolni a megadott árakból!

Blog
Kocsis Gábor

Minden amit a motorolajakról tudni érdemes

Minden amit a motorolajakról tudni érdemes

Nem, most nem a gyári olajak prezentációja következik. Az egy külön téma lehetne, hogy mi a helyzet a gyári kenőanyagokkal (gyártótól függetlenül), mikor érdemes és mikor kell gyári olajat használni. Most inkább gyártótól függetlenül egy általános ismertetőt szeretnék adni és eloszlatni néhány tévhitet és helyre tenni a sok-sok éves berögződéseket. Nem szakmázni szeretnék, hanem kicsit "utcai nyelven" megmagyarázni azt ami nem jó...

Motorolaj és motorolaj között óriási különbségek vannak.

És most nem csak a kenőanyag gyártójára gondolok. Ugyanazon gyártótól, ugyanazon típusból is van több különböző olaj. Tehát ezért sem elég az, amikor az ügyfél annyit mond, hogy "tizenötnegyvenes" olajat kér. 

 

Tévhit 1: minden 15w40 ugyanaz

A 15W40 az semmi más mint az olaj viszkozitása. Fontos tényező de nem minden. 

Nem írok gyártót, de jelen sorok írásakor az egyik gyártónál több mint tíz fajta 15w40 motorolajat számoltam meg. És ez csak a 15w40 volt...

És ezen olajak árai 800 Ft-tól többezer Ft-ig terjednek, természetesen per liter és + ÁFA...

De mit is jelent az, hogy 15w40 vagy 5w30?

Nagyon-nagyon leegyszerűsítve: A W előtti szám (W=winter, azaz tél) mutatja, hogy az adott olaj hogyan "működik" hidegben, azaz például télen vagy nyáron a hidegindítás során. A W utáni szám ugyanez csak üzemmeleg motorra vonatkozik. Minél kisebb a szám annál jobb az áramlása. Tehát páldául egy 5W30 és 10W30 olajat összehasonlítva üzemmeleg motornál nincs nagy különbség, de hidegindításnál az 5w30-nak jobb a kenése, jobb az olaj áramlása, hamarabb eljut az olaj a kenési pontokhoz.

"OK jó, akkor használjak mindenhol 0W30-at? Mert akkor az télen és nyáron is jobb? Akkor minek árulnak még 15w40 olajat?"

Nos igen is meg nem is. De erre térjünk vissza a következő tévhit elemzésekor.

A viszkozitás mellett vannak egyéb adatok is amik nem csak azért szerepelnek a csomagoláson, hogy kitöltsék a helyet. Igen, van ott olyan, hogy E5-E7-E9 és/vagy CI-4, CJ-4 vagy CK-4 is. Na ezek sokkal fontosabbak, mint hogy 15w40 vagy éppen 5w30 viszkozitású-e az olaj. És akkor nem beszéltünk még a megadott jóváhagyásokról sem, amik nagyon fontosak, főleg egy esetleges garanciális probléma esetén. Ezért is van az, hogy például egy VW csoport autójába nem teszünk Ford vagy Renault jóváhagyásos olajat, hiába stimmel a viszkozitás és a specifikáció.

Tehát még egyszer: ne csak a 15w40-t figyeljük, hanem mögötte a specifikációt és jóváhagyásokat is. És természetesen az adott gépgyártó ajánlását is, mert mindennél fontosabb az, hogy az adott gépgyártó milyen olajat javasol a gépbe.

 

Tévhit 2: a munkagépekbe semmi más nem való, csak 15w40 vagy esetleg a 10w40

Továbbra sem konkrét gyártókról van szó. Ez minden gyártónál érvényes, mindegy milyen matrica van a gépünkön. Sok-sok évvel ezelőtt talán még igaz lenne ez a tévhit, anno valóban nem volt sok választási lehetőség. Ha motor akkor 15w40, ha hidraulika akkor HV46, ha híd/váltó akkor 80w90. 

Ez ma már nagyon nem így van. Olyannyira nem, hogy egyre több gépgyártónál nem is elérhető a 15w40 az újabb gépekhez.

"De az 5w30-at meg fogja enni a motor!" Miért is? Azért mert 5w30?

Na akkor most térjünk vissza az első tévhitnél részletezett viszkozitásra. 

Nézzünk egy 15-20 éves gépet amiben mondjuk van egy 2200 cm3 sima szívó dízel motor. És vegyünk mellé egy újabb gépet, amiben 2400 cm3 euro4/Tier5 motor van. 200 cm3 a különbség, nem egetverő.

Nem titok: a régebbi gépbe a 15w40 olaj tökéletes, az újabbhoz a gyártó 5w30 vagy 10w30 olajat ajánl.

De mi történik ha megfordítjuk a dolgot (és az olajakat), azaz a régi gépbe tesszük az 5w30-at és az újba a 15w40-et?

Röviden? Semmi...

Hosszabban? Egyik sem fog tapsolni örömében...

A régi motorban már nem tökéletesek az illesztések, ráadásul akkor amikor gyártották akkor a 15w40 olajra optimalizálták. Ha bele tesszük az 5W30 olajat, akkor mind télen, mind nyáron jobb lesz a kenése mint a 15w40-el. Viszont fizika, hogy egy kenőolaj hidegben sűrűbb mint meleg állapotban. Bizony-bizony meleg motornál előfordulhat, hogy a hígabb olaj hamarabb utat talál magának mondjuk a főtengely szimmeringnél, vagy éppen el-el tűnik a hidritőkék vagy a  dugattyúk kompressziógyűrűi mellett (magyarul megeszi a mkotor).

Ha az új motorba beletesszük a 15w40-et, akkor rövid rávon nem fogunk érezni semmit. Viszont mind hidegen, mind melegen rosszabb lesz a kenése a motornak, hiszen a nagyobb W értékek miatt (azaz sűrűbb az olaj) nehezebben áramlik az olaj a motorban. Mivel ez nem jár azonnal zajjal, ezért mi magunk nem is érzékeljük, hogy szenved a motor. A rosszabb kenés miatt elvileg jobban is melegszik, azonban ezt sem vesszük észre, mert a motorok hűtése túl van optimalizálva, ezt a különbséget simán lekezelik a ma már computer vezérelt ventillátorok. A bajt akkor vesszük észre amikor van már a gépben 2000-3000-4000 üzemóra, és érezzük, hogy nem úgy hajt mint anno, és mintha az olajat is elkezdte volna enni. És beszélünk egy 4-5 éves gépről, amely egyébként mindíg időben megkapta a kötelező szervizeket és mindíg jó minőségű alkatrészekkel lett javítva.

Ilyenkor természetesen mindenki hülye, a gépgyártótól kezdve a forgalmazón át egészen a motor gyártóig. Csak mi nem vagyunk hibásak mint géptulajdonosok/gépkezelők/szerelők. 

Az olaj nem egy gumiabroncs, itt nem derül ki 2-3 hónap alatt, hogy jó döntést hoztunk-e vagy sem :(

Viszont azt is látni kell, hogy extrém magas hőmérsékleten (pl nyáron 40 fokban) jobban teljesít egy 15w40 olaj, az 5w30 nem mindíg szereti az ilyen magas hőmérsékletet.

 

Tévhit 3: nincs olyan, hogy gyári olaj, tök mindegy milyet és hol veszem, ugyanaz van benne csak olcsóbb

Nos, ebben valóban van fél igazság. Egyik gép vagy autó gyártónak sincs olajfinomítója. Mindenki beszállítókkal dolgoztat és palackoztat, azt viszont nagyon körültekintően válassza meg kikkel is dolgozik együtt. Igen, X gépgyártónak az a "kagylós kút" a gyári beszállítója, az Y-nak meg az amelyiket minden autósbolt is árul. Igen, valóban. 

Tendencia, hogy egyes gépgyártók indokolatlanul magas (vagy annak tűnő) áron árulják a kenőanyagokat. Itt azoban nem csak a logót kell megfizetnünk hanem a forgalmazó mögött álló gyártót és annak garanciáját is. 

 

Azonban az egyáltalán nem mindegy, hogy hol vásároljuk az olajat. Igen, lehet, hogy a szomszéd Béla tud olcsón kamionról leesett olajat szerezni, vagy van forrás szerelőhöz akinek szokott megmaradni olaja.

Eddig tisztáztuk a motorolaj viszkozitását és a specifikációt. De hol vegyünk olajat?

A válasz egyszerű. Ha nem tudunk vagy nem akarunk gyári kenőanyagot használni akkor csakis márkás olajat vegyünk, méghozzá megbízható helyről.

Felejtsük el a noname olajakat. Hiába van ráírva a specifikáció, az sajnos nem azt jelenti, hogy tudja is. Tudni kell, hogy a specifikációk és gyári megfelelőségek egy részét meg is lehet vásárolni nem kis pénzért, ezzel él is 1-2 nem túl ismert márka. Tehát ha rá van írva az nem azt jelenti, hogy tudja is...

Megvan típus, a specifikáció és az olaj gyártmánya is, akkor jöhet az, hogy hol vegyük? Válasszunk olyan helyet ahol tuti, hogy foglalkoznak az esetleges garanciális problémánkkal is. Akik várhatóan nem fognak bezárni pár hónap múlva. Itt megint csak a gyári képviselet felé billen az a bizonyos nyelv. 

 

Tévhit 4: drága a gyári képviselet, nem is kérdezem meg náluk mennyibe kerül

Ez az a pont ahol kicsit elengedjük a motorolaj kérdést és általánosságban vizsgáljuk meg a kérdést.

Értékesítő kollégáim hányszor de hányszor találkoztak már ezzel. Aztán amikor mégis megkérdezték a gyárki dealert akkor szembesültek vele, hogy nem is annyira drága mint hitték. Sőt, sokszor a gyári egy árban vagy olcsóbb volt mint az utángyártott.

"Jééé, csak 3900 Ft a gyári üzemanyag szűrő?"

"Hmmm, csak 1500-1600 Ft litere a gyári olajnak? Nem hittem volna."

 Felejtsük el és verjük ki a fejünkből, hogy a gyári mindíg drága.

Ha drága is akkor annak is megvan az oka. Egy gyári képviseletnek meg kell felelnie a gyártó ígényeinek, bele értve a felszereltséget, szerszámozottságot, kinézetet, és mindent is. Ők nem tudják a netről csak úgy letölteni a szükséges szoftvereket például, ezeket kőkemény pénzért meg kell vásárolni és rosszabb esetben még évente újra is kell licenszelni.

És most nem arról van szó, hogy a gyári 10.000 Ft-os légszűrő helyett a névtelen 5.500 Ft-ost vesszük meg. Le lehet gyártatni a 15.000 Ft-os csapszeget az esztergályos sógorral ötezerért, de nem ugyanaz az anyagminőség lesz. És amikor majd pár hónap múlva kikopik a persely háza is akkor az már hatszámjegyű javítás lesz. Akkorra persze már elfelejtjük, hogy mi spóroltunk az anyagon és ilyenkor mindenkinek k********, pedig mi voltunk a hibásak, mert sajnáltunk plusz 8-10 ezer Ft-ot a csapszegre.

De ugyanez a helyzet egy utángyártott porlasztócsúcs, egy "kínai" gumiabroncs, egy noname motorolaj vagy éppen az olcsó önindító esetén.

Ez persze nem azt jelenti, hogy mindegy gyári jó és minden utángyártott rossz. Közel sem. De erről egy másik bejegyzésben részletesebben beszélünk majd.